Pomoc drogowa 24H

Kluczem do sprawnego holowania lawetą jest użycie odpowiedniego sprzętu we właściwym czasie. Doświadczony pracownik może podejść do pojazdu, podpiąć urządzenie holownicze do samochodu i odjechać w około 10 sekund – wszystko to bez wychodzenia z kabiny ciężarówki. W większości przypadków osoby zajmujące się repozytorium muszą być ukryte – to ważna część pracy – więc sprzęt repozytorium musi być równie niewidoczny. W rzeczywistości czasami trudno jest ustalić, czy do przejęcia używa się ciężarówki, ponieważ sprzęt holowniczy można schować całkowicie poza zasięgiem wzroku.

Auto pomoc wykorzystuje lawety, by zabrać niesprawne pojazdy z drogi. Pomoc drogowa 24H jest jak sama nazwa wskazuje, czynna całą dobę. Lawety istnieją prawie tak długo, jak auta jeżdżą po drogach. Naturalnie przez dziesięciolecia metody odholowywania uszkodzonych bądź przejętych pojazdów ewoluowały. Wczesne systemy holownicze wymagały łańcuchów bądź haków owiniętych wokół osi lub szyny ramy. Niektórzy operatorzy lawet nadal stosują tę technikę w określonych warunkach. Metoda ta jest bardzo bezpieczna, ale ustawienie pojazdu zajmuje dużo czasu oraz wysiłku, a i może porysować bądź uszkodzić holowany pojazd. Urządzenia do podnoszenia opon bądź kół zapobiegają uszkodzeniu pojazdu, dlatego że dotykają jedynie opon. Wsporniki są montowane przed i za kołami napędowymi pojazdu, a następnie zabezpieczane na miejscu za pomocą stalowych kołków. Kiedy mechanizm lawety podnosi pojazd, koła są osadzone między wspornikami. Ta metoda holowania wymaga, żeby kierowca wysiadł z ciężarówki, aby ustawić wsporniki na miejscu oraz włożyć sworznie, ale wykwalifikowany operator może to zrobić w około 30 sekund.

Najnowszą ewolucją technologii lawet jest zintegrowany podnośnik, znany także jako samozaładowczy wrak. Jest to system podnoszenia kół, którym można sterować z wnętrza ciężarówki i uruchamiać go za pomocą mocy hydraulicznej. Gdy ciężarówka cofa się do pojazdu docelowego, długie ramię, zwane żądłem, rozciąga się wzdłuż chodnika za ciężarówką. Przednia krawędź kołyski styka się z oponami, gdy druga strona kołyski wsuwa się pod pojazd, tuż obok opony. Wsporniki można następnie zamknąć hydraulicznie, obejmując opony po obu stronach. Wysięgnik holowniczy jest podniesiony, koła napędowe odrywają się od ziemi i laweta może ruszyć.